Lackförsegling - En hel del rörande Lackförsegling




Olika lackförseglingsmedel

Lackförseglingsmedel

Det finns många lackförseglingsmedel som går att köpa på bensinstationer eller hos de som säljer bildelar och utför bilservice. Om man köper de mindre okända medlen är dessa ofta billigare men man vet inte riktigt vad man får. Ofta är det dumt att chansa på att köpa ett okänt lackförseglingsmedel även om det är ganska lätt att tillverka medel som skyddar lacken.

Medlen som används för lackförsegling brukar hålla i 2-4 år men alla tillverkare rekommenderar att lackskyddet återbehandlas efter 1-2 år för att glansgarantin ska gälla. Livslängden på en lackförsegling påverkas av hur ofta och på vilket sätt du tvättar bilen, om du använder avfettning men även av mekaniskt slitage.

Vad som ofta är viktigare, än vilket lackförseglingsmedel som du valt, för att få ett bra resultat är hur du applicerar lackskyddet. Det gäller dels att läsa på om medlet men även ha lite erfarenhet av maskindriven vaxning av bilar.



Märken på lackförsegling

I Sverige finns det många olika märken och tillverkare av lackskyddsmedel, lackförsegling och lackkonservering. Några av de mer kända medlen för lackförsegling är:

Lackförsegling - Märken
  • Vax - Har en skyddande egenskap för lacken genom att vaxet lägger sig ovanpå lacken och ger en blank yta som är vatten som smutsavvisande. Bilvaxet är alltid av olika vaxer och oljor men nästan alltid ingår Carnauba (upp till 40%), Kokosnötfett, Kanelolja och bivax i lackskyddet. Ett vanligt bilvax håller i upp till 3 månader.
  • Sealant - är vaxbaserat men för att öka på hållbarheten finns en tillsats av någon polymer så att nötningsegenskaperna förbättras något.
  • Teflon® - polytetrafluoreten, PTFE är en polymer som uppfanns av Roy J. Plunkett hos kemijätten DuPont 1938 och ingår bland annat i det vattenavvisande materialet Gore-Tex. Plunkett var också delaktig i utvecklingen av blyad bensin och freon som senare visade sig vara mindre lyckade satsningar miljömässigt sätt.
  • Silikon - är en kiselbasera materialgrupp som började utvecklas i slutet av 1800-talet och silikon är mycket halt och vattenavvisande. Silikonet har som teflon en väldigt bra inträngnings- och spridningsförmåga vilket gör att silikonet lätt skyddar lacken men också kan tränga in i sprickor och kanter och därmed komma in under lacken. Silikon som lackförsegling ger en hållbarhet på upp till 1 år. Användningen av silikon sträcker sig långt utanför bilvärlden.
  • Glasplexin - är en silikat (inte silikon) som till viss del liknar glas. Glasplexin kan förena sig med billacken på ett annat sätt än silikon- eller teflonbaserade lackförseglingsmedel. Glasplexin baserade medel ger oftast garantier på 12-18 månader.
  • Silver seal Nano 2K - vill inte tala om vad de baserar lackförseglingen på
  • Ditec - medlet som Ditec använder går inte att köpa officiellt på öppna marknaden och Ditec är mycket hemlighetsfull vad de använder. Troligtvis är det ett samma medel som Zirconite.
  • AutoSmart Silver One
  • Brightguard37A+B - är baserad på teflon.
  • Diamondbrite - är baserad på
  • Fireglaze baseras på glasplexin för lackkonserveringen.
  • Glare har glasplexin som huvudkomponent i lackskyddet.
  • Krontec Infinity använder glasplexin som lackförsegling.
  • Menzena Power Lock
  • Mr Cap - säljer bara till franchisföretagare.
  • Orange Sealer
  • Perma Shine - är baserad på glasplexin.
  • PPS® Lackskydd - sägs vara världens enda patenterade lackskydd men det finns flera patent på lackförseglingsmedel. PPS är teflonbaserat vilket ger bra avrinning av vatten och smuts. PPS Lackskydd ger 6-års garanti från första lackskyddsbehandlingen
  • ProGuard - är baserad på glasplexin.
  • R2000 innehåller teflon
  • TefCar innehåller teflon
  • Tempera-Flex - är baserad på glasplexin.
  • Toughguard® -
  • Turtle Extreme Lackförsegling - riktig lackförsegling från ett av branschens mest välkända företag.
  • Ultima Paint Guard+
  • Zirconite - liknar Diamondbrite väldigt mycket.